Нова версія порталу знаходиться у розробці - якщо у вас щось не працює, ви можете повернутись на стару версію сайту pravo.org.ua

Що вас цікавить?

Звернення громадських організацій до членів Комітету з питань правової політики щодо законопроекту 5253-1

06.07.2021
Конституціоналізм /
Політичні партії та вибори

Звертаємо увагу членів Комітету з питань правової політики на ризики пов’язані з врегулюванням процедури зупинення та припинення державного фінансування політичних партій. Текст законопроекту №5253-1


Ми, організації, що нижче підписалися звертаємо увагу членів Комітету з питань правової політики на ризики пов’язані з врегулюванням процедури зупинення та припинення державного фінансування політичних партій. Текст законопроекту №5253-1 та правки подані народними депутатами до другого читання пропонують два різних підходи до врегулювання цього питання – зупинку через рішення НАЗК з одного боку, та зупинку через рішення суду з іншого.

На нашу думку, другий варіант врегулювання процедури зупинення та припинення державного фінансування є неприйнятним, містить низку ризиків й потенційно може унеможливити застосування такої санкції.

Деякі пропозиції до законопроєкту 5253-1 передбачають, що державне фінансування статутної діяльності політичної партії зупиняється/ припиняється за рішенням cуду, а Національне агентство з питань запобігання корупції має право звертатися до суду з такими позовами у разі настання певних обставин. Проте запропоновані пропозиції не визначають чіткої підсудності таких справ. В той же час, такі справи не зможуть розглядатися, ні в порядку Кодексу адміністративного судочинства України, ні Цивільно процесуального кодексу України, ні Господарсько процесуального кодексу України, що створює юридичну невизначеність щодо остаточного вирішення питань про зупинення/припинення державного фінансування статутної діяльності політичних партій. Крім того, в пропозиціях не встановлюються скорочений порядок розгляду справ за позовом НАЗК про зупинення/припинення державного фінансування, що буде сприяти зловживанню та затягуванню розгляду цієї категорії справ. Таким чином, відсутність чіткого, зрозумілого та ефективного механізму зупинення/припинення державного фінансування статутної діяльності суттєво послабить здатність НАЗК здійснювати ефективний державний контроль за коштами, виділеними політичним партіям як державне фінансування статутної діяльності.
На нашу думку, рішення про зупинення державного фінансування має бути обґрунтованим і що партія повинна мати можливість надати контролюючому органу вичерпні пояснення та/або виправлений звіт ще до прийняття рішення про зупинку держфінансування. Якщо ж ці пояснення не будуть достатньо вагомими за НАЗК має залишитися право оперативно приймати рішення щодо зупинки державного фінансування. Якщо процедура прийняття такого рішення буде ускладненою/тривалою, це означатиме, що НАЗК не зможе вчасно та ефективно реагувати на порушення. Разом з тим, має бути запроваджену чітку і зрозумілу процедуру оскарження такого рішення. Така процедура передбачена у пропозиціях народних депутаток Олександри Устонової та Анастасії Радіної щодо внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, які чітко деталізують через які судові інстанції, в якому порядку та в які строки оскаржуються рішення про зупинку державного фінансування. На нашу думку, цей варіант регулювання є найоптимальнішими на цей момент.

Разом з тим, звертаємо увагу членів Комітету, що при Парламенті вже майже 1,5 роки функціонує робоча група з розробки нової редакції закону “Про політичні партії в Україні”. Проект закону вже пройшов низку обговорень в точу числі з представниками партій, громадськості та Венеційської комісії. В рамках доопрацювання законопроекту розглядається можливість запровадження ширшого спектру санкцій за порушення, в тому числі пов’язані з державним фінансуванням. Такі санкції мають бути співмірними виявленим порушенням, тоді як актуальне регулювання пропонує подекуди заслабкі, а подекуди зажорсткі санкції. Це стосується і співмірності при застосування такої крайньої міри як зупинення та припинення державного фінансування. Очевидно, ці питання потребують зваженого підходу та широкого обговорення. На нашу думку, окремі точкові зміни не вирішують системних проблем які увиразнилися після запуску реформи політичного фінансування у 2016 році. Пропонуємо зацікавленим народним депутатам долучитися до обговорення цих питань в рамках робочої групи.

Крім цього, просимо Комітет підтримати пропозиції народних депутатів Олександра Корнієнка, Вікторії Подгорної, Анастасії Радіної, Ярослава Юрчишина та Олександри Устінової щодо відновлення звітування політичних партій. Процес звітування заблоковано вже понад рік, що впливає, зокрема, і на те, що навіть після обрання місцевої влади громадяни не мають можливості дізнатися хто фінансував виборчу кампанію, а контролюючий орган не має можливості виконувати одну зі своїх ключових функцій.

Підписанти:
Центр політико-правових реформ
Рух ЧЕСНО
ГО Інтегріті
Громадська організація “Об’єднання “Маю право”
Громадянська мережа ОПОРА
Міжнародна фундація виборчих систем